روند آزمون باسکول در ایران

صفحه اصلی » وبلاگ » روند آزمون باسکول در ایران

روند آزمون باسکول در ایران

 

روند آزمون باسکول در ایران از سال 89 آغاز گردید کالیبراسیون باسکول باید مطابق استاندار 747 انجام می شد طبق این استاندارد امکان سنجش صحت عملکرد باسکول با 3 تا 5 تن وزنه امکان پذیر بود . یعنی دقت عمکرد دستگاه تنها تا وزن 3 یا 5 تن مشخص می شد و برای وزن های بالاتر امکان بررسی کارکرد باسکول نبود این روش برای سنجش صحت عملکرد باسکول های قدیمی و باسکول مکانیکی مناسب و کافی بود زیرا هم میزان ظرفیت باسکول قدیمی و مکانیکی کمتر بود و هم استقامتشان در برابر عوامل مختلف بیشتر بود این روش با استفاده از وزنه های گرد سنگین وزن که بر روی باسکول قرار می گرفت انجام می شد البته که این روش برای این نوع دستگاه بسیار کاربردی بود و می توانست به خوبی میزان صحت عملکرد دستگاه را بسنجد .

ولی با ساخته شدن باسکول دیجیتال و به وجود آمدن فناوری های جدید در ساخت باسکول و بالاتر رفتن حجم قابل توزین توسط سیستم های توزین استفاده از روش های قدیمی دیگر کافی نبود و نمی توانستیم بر اساس آن از صحت عملکرد توزین اطمینان حاصل کنیم . در این شرایط استاندارد 747 عملا دیگر کاربردی نداشت و می بایست روش جدیدی برای سنجش صحت عملکرد باسکول دیجیتال تصویب و اجرایی می شد این روش باید این امکان را ایجاد می کرد تا باسکول های مختلف با ظرفیت های مختلف را بتوان سنجید و از صحت عملکرد آن ها مطمئن شد .

به همین خاطر در سال 1386 استاندارد 10274 به تصویب رسید و در سال 1389 ابلاغ و لازم الاجرا شد این استاندارد ناظر بر روش های جدید برای سنجش صحت عملکرد انواع باسکول است با تصویب این استاندارد آزمایشگاه های جدیدی به کشور وارد شدند و روش های نوین کالیبراسیون باسکول طراحی شد .

در این روش تست دستگاه با 35 درصد ظرفیت کل باسکول انجام می شوداین تست با استفاده وزنه های استاندارد انجام می گیرد وزنه های تست جدید با طراحی بهتری سطح فشار وارد بر دستگاه را پخش می کنند تا میزان دقت باسکول بهتر سنجش شود تجهیزاتی که برای این استاندارد تهیه شده قادر است برای باسکول 60 تنی و 70 تنی نیز مورد استفاده قرار گیرد .

البته باید گفت قبل از سال 91 عده از تولید کنندگان باسکول دیجیتالی نسبت به انجام صحیح این استاندارد کوتاهی و کارشکنی می کردند به این صورت که معمولا با توجه به اینکه میزان وزنه هایی باید با آنها هر سیستم را سنجید باید دارای 35 درصد وزن ظرفیت کلی باسکول باشد ولی این تولید کنندگان با استفاده از کمتر از این درصد اقدام به سنجش می کردند در نتیجه باز هم این روش چندان دقیق نبود و نمی توانست به درستی عملکرد باسکول را نشان دهد . همچنین با اجرای غلط این استاندارد به این گونه که معمولا بجای پخش وزنه های سنجش بر روی سطح باسکول آن ها را به صورت یکجا و نقطه ای قرار می دادند اصولا کاربری این روش را از بین می بردند . بعد از سال 91 با پیگیری سازمان های مختلف تمام واحد ها و تولیدی ها مجبور شدند با اجرای صحیح و درست این استاندارد اقدام به سنجش نمایند .

در مورد نویسنده : پند الکترونیک
فروشگاه پند الکترونیک کارمانیا ، یکی از اولین مراکز ارائه و خدمات پس از فروش سیستم های توزین دیجیتال در استان کرمان بوده و همواره در خصوص ارائه سیستم های توزین خصوصا فروشگاهی در این استان پیشتاز بوده است.

ارسال نظر

3 × 2 =